Afgelopen weekeinde is alweer de eerste wedstrijd voor het Europees Kampioenschap verreden waar ook het Racing Team BenJan Motoren uitkwam met coureur Jan Roelofs in de 250cc. Deze eerste wedstrijd vond plaats op het circuit van Vallelunga wat nabij Rome in het zonnige Italië ligt. Gedurende dit leerzame weekend werd na een 9e startpositie in een spetterende wedstrijd een keurige 6e plaats behaald.
Na twee ONK wedstrijden te hebben gereden waarbij Jan ook tweemaal op het podium terug te vinden was maakte het team zich nu klaar voor het echte werk. Met een veld van 35 rijders en de diverse nationaliteiten, kon worden gesproken over een sterk deelnemersveld.
Op vrijdag kon er voor het eerst worden gereden op het circuit waar later dit jaar ook het WK Superbike zijn aantocht zal maken. Er werden twee vrije trainingen verreden onder zonnige omstandigheden met een temperatuur variërend tussen de 25 en de 30 graden. Het enige nadeel was de stormachtige wind die veel stof op deed waaien en wat de grip op de baan niet ten goede kwam. Deze vrije trainingen werden gebruikt om een basis set-up te vinden voor de Honda en voor Jan om de baan te leren kennen omdat hij hier nog nooit eerder had gereden. Na afloop van deze vrije trainingen stond Jan op een voorlopige 10e plaats, wat perspectief bood voor de rest van het weekeinde.
De twee kwalificatietrainingen op de zaterdag verliepen niet zo soepel als verwacht. Het optimaliseren van de afstelling zorgde voor enige problemen. Hoofdzakelijk werd er gewerkt aan de wegligging en het verkrijgen van meer kracht en tevens topsnelheid uit de Honda. Er werden grote stappen genomen in de afstelling om zo een goed beeld te krijgen van het resultaat op de baan. Van deze wijzigingen was op de baan maar een miniem verschil te merken waardoor de vooruitgang enigszins stagneerde. Hierdoor werden de rondetijden wel elke keer verbeterd maar de aansluiting met de kop kon niet worden gemaakt. Jan verbeterde zijn tijd ten opzichte van de vrije training met maar liefst twee seconden. Hij ging er echter maar één plaats mee vooruit en mocht zodoende de wedstrijd van een negende startpositie beginnen.
Op de zondagochtend stond er ook nog een warm-up training op het programma. De avond ervoor werd nog eens diep nagedacht over eventuele verbeteringen die doorgevoerd konden worden. Met enkele wijzigingen aan de afstelling ging Jan er in deze korte sessie nog even voor zitten om te kijken of er ook vooruitgang was geboekt. De motor voelde weer een stukje beter aan dan in de kwalificatietraining en dit resulteerde er ook in dat Jan binnen een paar ronden zijn kwalificatietijd nogmaals verbeterde. Met een goed gevoel werd er dus uitgekeken naar de wedstrijd later op de dag.
Rond de klok van drie uur met een temperatuur van 34 graden stond Jan aan de start van de eerste EK wedstrijd van het seizoen. De start met de Honda was zeer goed en Jan ging van de negende plek als 6e de eerste bocht in. De dubbele rechtse bocht die daarop volgde vielen voor Jan ook goed uit en kon zodoende nog een paar plekken opschuiven. In deze eerste ronde ging het er nogal hectisch aan toe, er word hier namelijk meteen vanaf de start voluit gereden. Voor sommige rijders was dit tempo te hoog, ook voor de Duitser Thomas Walther die Jan aan het einde van het rechte stuk achterop het circuit voorbij stak. Bij het uitaccelereren trok hij namelijk zijn motor met een welbekende highsider onderuit en de motor plus coureur belande voor Jan zijn voorwiel. Hierdoor moest Jan om het duo te kunnen ontwijken vol in de ankers en even buiten de baan. Dit resulteerde er in dat hij zijn race vanaf een 14e plaats moest hervatten. En in een veld met allemaal sterke rijders valt het niet mee om dan weer snel enkele plekken op te klimmen. Echter lukte het Jan toch om enkele rijders door middel van fraaie inhaalacties te verschalken en kwam uiteindelijk in een strijd verwikkeld om de vijfde plaats. Regelmatig werd er van positie verwisseld, en niet elke inhaalactie was de schoonheidsprijs waard, maar dit is racen van de bovenste plank en voor elke positie word hier dan ook gevochten. In de laatste ronde passeerde Jan nog wel de rijder voor hem, maar remde dermate laat dat hij de bocht net niet helemaal goed kon halen en weer meteen voorbij gestoken werd. Hierdoor ontstond er een klein gaatje wat hij wel weer helemaal dicht kon rijden, maar door gebrek aan grip bij het uit accelereren van de laatste bocht helaas de vijfde plaatse niet meer kon pakken. Zo finishte Jan toch nog op een keurige 6e plaats.
Het was een moeilijke wedstrijd, aldus Jan na afloop van de wedstrijd. Na een noodzakelijke goede start zat ik er meteen goed bij. Als er dan iemand voor je zijn motor onderuit trekt ben je in eerste instantie blij dan je er zelf ook niet af ligt maar vervolgens kwaad omdat de kans op een topresultaat verkeken is. Als je dan van een 14e plek terug moet komen weet je dat het moeilijk gaat worden. Echter heb ik toch nog op weten te klimmen naar een 6e positie waar ik dan ook wel tevreden mee ben, maar weet zeker dat er veel meer in had gezeten. Maar ja dit is racen en ik heb weer veel bijgeleerd waarmee ik tijdens de komende wedstrijden mijn voordeel zal doen.